Autoloze zondagen alléén in hotspotstraten

15 October 2019, 23:47 uur
Mobiliteit
mainImage
Ga-het-na
Zo zagen de rijkswegen eruit rond Rotterdam in 1973

Een autoloze zondag, maar dan alleen beperkt tot een aantal hotspotstraten zoals de Nieuwe Binnenweg, Hofplein, Meent, Witte de Withstraat en het Hofplein. Misschien in elke wijk één zo’n straat. Bovendien pas in 2020.

Dat klinkt als voorstel naar realisatie aannemelijker en ook sympathieker dan het aanvankelijke vermoeden van een compleet verkeersstille stad uit de tijd van Joop den Uyl en de oliecrisis (1973).

GroenLinks en de CU-SGP hebben het stadsbestuur gevraagd toch eens na te denken over zo’n zondag. GroenLinks met als fascinatie dat elk uur zonder auto meegenomen is en CU-SGP omdat een rustdag een rustdag is.

Op 22 september jl. deed een groot aantal Europese steden mee aan de jaarlijkse autoloze zondag. Volgens GroenLinks-raadslid Jeroen Postma was de Tower Bridge in Londen toneel van een enorme yogasessie, werd de Champs-Elysées in Parijs omgetoverd in een wandelpromenade en waren er maar liefst 49 gemeenten in België autoloos, waaronder Brussel en Gent. 

‘’De voordelen van een autoloze zondag zijn groot: schonere lucht, meer ruimte om te spelen, sporten en te bewegen, verrassende nieuwe plekken voor bijeenkomsten en evenementen. Kortom, een gezondere en leukere stad’’, aldus Postma, die er in zijn enthousiaste brief even niet bij stil stond dat sport en spel op zondag niet de basisgewoonten van de CU-SGP behoren.

Postma (GL) en Vonk (CU-SGP) vragen niet alleen mobiliteitswethouder Bokhove om het idee te steunen (want dat ja krijgen ze blindelings), maar ook wijkwethouder Kathmann, die verzocht wordt de vertegenwoordigers van alle wijken op te porren tot deelname.

De fiets – schrijft Postma – is wel welkom in de straten, net als een vracht ideeën voor activiteiten op die dag.