Op vrijdag 27 september trainen helikopters van het Defensie Helikopter Commando (DHC), onderdeel van de Koninklijke Luchtmacht, boven Rotterdam en mogelijk omliggende gemeenten. Het scenario vindt in principe plaats in de gemeente Rotterdam. Het is echter wel zo dat de mogelijkheid bestaat dat ook de inwoners van Albrandswaard geluidsoverlast ervaren van deze oefening. De vliegtijden van de oefening liggen tussen 05:00 en 12:00 lokale tijd. Op de bovengenoemde datum trainen de helikoptercrews samen met eenheden van andere krijgsmachtonderdelen in een fictief terreur-dreigingsscenario.
Deze training maakt onderdeel uit van de 20 weken durende Helicopter Weapons Instructor Course (HWIC) waarin helikoptervliegers en loadmaster worden opgeleid tot helikopterwapeninstructeur. De HWIC deelnemers worden blootgesteld aan een omgeving waarin ze opgeleid worden in het kunnen trainen en instrueren van andere vliegers in complexe situaties. Tijdens de oefeningen ligt de nadruk op de voorbereiding, uitvoering, instructie en standaardisatie van verschillende missies.
Fastropen
Tijdens het scenario traint de helikopterbemanning onder andere de ‘fastrope’ procedures. Fastropen is een manier om eenheden snel op een plek te brengen waar de helikopter niet kan dalen via een dik touw. Dit vraagt echter wel om specifieke training en ervaring, zodat zij tijdens inzet in iedere situatie en omgeving juist kunnen behandelen.
Close Air Support
Ook tijdens het scenario wordt ‘Close Air Support’ (CAS) beoefend. CAS is een manier waarbij helikopters luchtsteun kunnen bieden aan eenheden op de grond. Dit kan bijvoorbeeld door het uitoefenen van druk om een auto tot stilstand te brengen (een zogeheten ‘Car Blocking Operation’), maar ook door ondersteunende luchtaanvallen op vijandelijke posities op de grond ter ontlasting van eigen grondtroepen. Door middel van CAS kunnen grond troepen op rukken of zich naar een veiliger gebied terug trekken. Het kan hierdoor zijn dat de helikopters ‘cirkels’ vliegen boven uw gemeentelijk gebied.
Vliegen onder verhoogde dreiging
In omstandigheden waarbij sprake is van een verhoogde dreiging is vliegen op hoogte geen optie. Helikopters moeten daardoor laag blijven om zich te verschuilen. Dekking zoeken doen zij op lage hoogte achter obstakels, zoals een rij bomen, een bosperceel of heuvel. Hierdoor kunnen zij ongezien hun missie uitvoeren en buiten het radarbeeld van de tegenstander blijven. Laagvliegen en gebruik maken van de dekking van het terrein is een manier van zelfbescherming voor helikoptervliegers. Dit vraagt echter wel om specifieke training en ervaring, zodat zij tijdens inzet in iedere situatie en omgeving juist kunnen handelen. Om deze tactische procedures te beoefenen is een tijdelijk laagvlieggebied aangevraagd, de beschikkingen voor deze gebieden zijn hier terug te vinden.