Albrandswaards Dagblad | Horecastraten voorzien van antiterreur-palen

Horecastraten voorzien van antiterreur-palen

mainImage
Afbeelding is niet meer beschikbaar

Op de Meent en de Witte de Withstraat zijn onder meer verzwaarde terrashekken en fietsnietjes geplaatst. Deze zogenaamde weerbaarheidsmaatregelen moeten Rotterdammers op het trottoir beschermen.

Op de Meent en de Witte de Withstraat staan sinds dit voorjaar verzwaarde en in de grond verankerde paaltjes, zitbanken, boombakken, fietsbeugels en terrashekken. De werkzaamheden hiervoor zijn afgerond. Ook de Coolsingel krijgt later weerbaarheidsmaatregelen.

''Naar aanleiding van een aantal aanslagen in Europa vond het college het belangrijk om onze stad op een aantal plekken preventief te beschermen'', legt Anne-Marie Klaassen, projectmanager van de gemeente Rotterdam uit. ''Op het moment dat je op het trottoir loopt beschermen deze maatregelen je er tegen dat je niet kan worden aangereden door voertuigen.''

Alle weerbaarheidsmaatregelen zijn ontworpen in de Rotterdamse stijl, net als het reguliere straatmeubilair in de stad. Op deze manier blijven de straten aantrekkelijk en houden ze een open karakter, maar worden ze wel weerbaarder.

''Het is misschien de oplettende Rotterdammer al opgevallen dat het weerbare fietsnietje op de Witte de Withstraat en de Meent wat breder is'', vertelt Klaassen. ''Dus er zit méér beton onder de grond en in het fietsnietje zelf zitten stalen buizen om ze steviger te maken.''

Bij het plaatsen van de weerbaarheidsmaatregelen is er rekening gehouden met de ondernemers en bezoekers op de Meent en de Witte de Withstraat. ''Er zijn een aantal regels. Zo moet er altijd 1,80 meter vrije doorgang op het trottoir blijven. En we hebben het terrashek zo ontworpen dat er zo min mogelijk terrasruimte verdwijnt. Zo staan de weerbare hekken zo dicht mogelijk tegen de trottoirrand.''

Daarnaast blijven de bestaande invalidenopritten bij de trottoirs vrij van obstakels. Ook zijn de hulpdiensten betrokken geweest bij de plannen. Zij bevestigen dat alle aan de wegen gelegen panden goed bereikbaar blijven voor calamiteiten.


Foto: Digitaal Dagblad