Was RET te vroeg met z'n emissieloze bussen?

28 May 2019, 12:19 uur
Mobiliteit
mainImage
Digitaal Dagblad
Afbeelding is niet meer beschikbaar

De RET bestelde in 2018 in totaal 55 compleet elektrische bussen als eerste batch om in 2025 alle bus-inzet in het OV emissieloos te hebben, maar het is niet uitgesloten dat de RET iets te enthousiast is geweest. Leefbaar Rotterdam kent inmiddels de problemen op de elektrische bussen van de HTM in Den Haag en aangezien die van hetzelfde type zijn en de batterijcapaciteit een beperkende factor is, begint raadslid (en oud-wethouder) Robert Simons zich zorgen te maken over de investeringen. De RET vervangt namelijk zo’n 20% van haar huidige vloot.

‘’Leefbaar juicht de voordelen van emissieloze bussen toe, maar kent de aanhoudende reeks technische storingen in Den Haag en weet daardoor dat er van het terugdringen van emissies in die stad weinig terecht komt’’, schrijft Simons aan GroenLinks-wethouder Bokhove van Mobiliteit. ‘’Welke acties kan de RET nog ondernemen om zichzelf tegen deze problematiek in te dekken en hoe heeft de RET zich tegen eventuele technische problemen met de bussen verzekert in de gunning?’’

Simons zou graag gerapporteerd zien welke beperkingen de HTM in Den Haag precies ondervindt bij de inzet van batterij afhankelijke bussen en hoopt dat de RET voornemens is om reservecapaciteit voorhanden te hebben.