Albrandswaards Dagblad | Elektrische RET-bussen gefaseerd in gebruik

Elektrische RET-bussen gefaseerd in gebruik

mainImage

De RET gaat zijn nieuw bestelde emissievrije bussen gefaseerd introduceren, zodat men gebruik kan maken van de ontwikkelingen die aankomende járen nog plaatsvinden op gebied van batterijtechnologie, verbreding van het marktaanbod, betrouwbaarheid en kostenniveau. Dat antwoordt mobiliteitswethouder Bokhove naar aanleiding van vragen van raadslid Robert Simons van Leefbaar Rotterdam over de kinderziektes van de elektrische bussen in Den Haag, die van hetzelfde type zijn. Bokhove spreekt over een inregelperiode, die bij elektrische bussen aanzienlijk complexer is door de afhankelijkheden tussen de bus, de laadvoorziening, de energielevering en de exploitatie dienstregeling met tussentijds laden.

De RET heeft daarom in de aanbesteding meegenomen dat er twee voorloopbussen geleverd worden. Deze bussen doorlopen op dit moment een testprogramma. Bij de vervaardiging van de andere bussen – er zijn er in totaal 55 besteld – houden RET-inspecteurs in de fabriek een oogje in het zeil. ‘’Door middel van kwaliteitsmaatregelen en testtrajecten kunnen eventuele technische problemen zo vroeg mogelijk waargenomen en ook tijdig worden opgelost. Daarnaast is uiteraard een garantieperiode van toepassing’’, aldus Judith Bokhove, die weet en ook schrijft ‘’dat de acceptatie van de nieuwe bussen door de reizigers staat of valt met de kwaliteit van de dienstverlening.’’

Eind 2019

De eerste tranche elektrische bussen betref vooral lijnen in het centrum van Rotterdam en lijnen in Schiedam en Vlaardingen. Dat is eind 2019. Bij de tweede tranche zijn lijnen op Zuid aan de beurt. Daarna volgen de regionale lijnen. Net als de HTM in Den Haag zal de RET – als het eenmaal zover is - enkele bussen van de huidige serie in reserve houden zodat die in geval van storingen kunnen worden ingezet.

Vóór 2030 heeft de RET in lijn met de landelijke afspraken en de afspraken met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag alle dieselbussen vervangen door elektrische bussen. In 2021 komen er nog 50 zero emissiebussen bij, in 2024 weer 50 en in 2029 de laatste 110.

De bussen worden ’s nachts opgeladen bij de RET-busgarage aan de Kleiweg. Tijdens de dag worden ze in 15-20 minuten bijgeladen op snellaadstations in Rotterdam (Zuidplein, Van Noortwijckstraat, Conradstraat/CS), Vlaardingen (Holy, Vlaardingen-West) en Schiedam Centrum.

 


Foto: RET