De RET laat de historie weer rijden

26 May 2019, 23:26 uur
Mobiliteit
mainImage
RET Museum

Rotterdam bewaarde een paardentram uit 1878 maar ook de oudste Rotterdamse Metro van het bouwjaar 1966. Ze staan in de remise aan de Kleiweg en die gaat vanaf 1 juni op zaterdag weer open. Op de foto ziet men een tram die in de eindjaren vijftig qua moderniteit alle andere trams uit de tijd overtrof. Er staat lijn 5 op, maar wie goed ‘’de raderen van zijn geheugen laat draaien’’ weet dat lijn 14 en lijn 4 de primeurs hadden.

Lijn 14 reed na de oorlog van de Molenlaan (Hillegersberg) naar het Heemraadsplein, voor de deur van de bekendste Rotterdamse juwelier Frans Buysen (Delbana). Hij reed zelf met lijn 14, want hij woonde aan de Straatweg, praktisch naast Lommerrijk. Zijn kapitale villa bestaat nog steeds en vindt men terug schuin tegenover de moderne villa van een van de dochters van oud Mercedes-dealer John van Dijk. Allemaal Rotterdamse wetenswaardigheden. De koopprijs van de villa van Frans Buysen, die aan water grensde van de Bergse Plas? Destijds 74.000 guldens.

Lijn 4 reeds na de oorlog Schiedam (Broersvest) naar Schiedam (Broersvest) – een tram dwars door het centrum van Rotterdam maar één eindpunt. En wie nog verder teruggaat weet uit de overlevingsverhalen dat lijn 4 een eindpunt had aan de Willemskade (later lijn 5).

Op 1 juni rijdt er actueel een lijn 11 (vroeger: Lisplein – Mathenesserplein) tussen het Centraal Station en de remise Kootsekade een tram uit 1965. Het is de dubbelgelede motorwagen 385, gebouwd door Düwag/Werkspoor, met de karakteristieke rode plastic bankjes. Vertrektijden Centraal Station (halte E op het Weena): 10.30 – 11.30 – 12.30 – 13.30 – 14.30 – 15.30 uur. Liefhebbers kunnen ook de bus nemen: vanaf metro Kralingse Zoom vertrekt tussen 10.05 en 15.05 ieder uur een bus uit de museumcollectie naar de Kootsekade. Dit keer is dat de in 1986 gebouwde rode RET-bus 310.