College ontkent overlast elektrische auto's

19 September 2019, 00:21 uur
Mobiliteit
mainImage

Het college in Rotterdam gelooft niks van de uitkomst van het Britse onderzoek dat het gebruik van elektrische auto’s meer fijnstof-uitstoot veroorzaakt dan benzineauto’s. In antwoord op kritische vragen van Leefbaar-raadslid Koster laat het stadsbestuur dan ook weten niet bereid te zijn om gebruikers van een elektrische auto voor deze veronderstelde overlast (+ slijtage van wegen) te laten betalen.

‘’De schadelijke effecten van elektrische voertuigen zijn veel lager dan die van fossiele voertuigen. De gebruiker van een elektrisch voertuig draagt dus wel bij aan de verbetering van de leefbaarheid en luchtkwaliteit van Rotterdam. Daarom blijven we het gebruik van deze voertuigen dan ook stimuleren’’, aldus wethouder Bonte namens het stadsbestuur. 

Koster had eerder in een brief verwezen naar een recent onderzoek waarin bevestigd werd dat banden en remmen van auto’s de helft van alle fijnstof-uitstoot veroorzaken. ‘’En  elektrische auto’s zijn nu eenmaal zwaarder dan reguliere benzineauto’s. Een Tesla S bijvoorbeeld weegt tot wel 2200 kilo. Dat is 600 kilo meer dan een benzineauto van vergelijkbare afmeting’’, aldus Koster.

Het is zijn stokpaardje, zodat hij er uitvoerig aan had toegevoegd: ‘’Elektrische auto’s leggen door dit extra gewicht een grotere druk op de banden en remmen die daardoor sneller slijten en meer fijnstof-uitstoot veroorzaken. In sommige gevallen zijn de banden van elektrische auto’s al na 25.000 kilometer aan vervanging toe. Dat is veel sneller dan bij het gebruik van benzineauto’s. Doorgaans gaat een autoband 60.000 tot 80.000 kilometer mee. Het positieve effect van elektrische auto’s wordt door deze twee effecten voor een groot deel teniet gedaan.’’

Geen wegenbelasting

Omdat bezitters van elektrische auto's geen wegenbelasting betalen, vindt de fractie van Leefbaar Rotterdam dat er sprake is van een ongewenste onevenwichtigheid. Noorwegen heeft daar volgens Koster een oplossing voor: elektrische auto’s die meer dan 2000 kilo wegen komen in aanmerking voor een speciale belasting om het extra wegenonderhoud te betalen. Vandaar de wens tot een vergelijkbare regeling in Nederland. ‘’Waarom zou de gemeenschap immers moeten opdraaien voor de schade die wordt veroorzaakt door de eigenaar van een elektrische auto die zelf geen cent wegenbelasting betaalt?’’

Zo denkt het college in Rotterdam er dus niet over. ‘’In het aangehaalde Britse onderzoek staat dat de extra uitstoot van fijnstof, doordat elektrische auto’s zwaarder zijn dan auto’s op fossiele brandstoffen, vermoedelijk gecompenseerd wordt doordat elektrische auto’s regeneratief remmen en daarbij weer minder fijnstof uitstoten’’, was de reactie van Bonte.

‘’In het onderzoek staat ook dat hiernaar nog extra onderzoek gedaan moet worden'', voegde hij eraan toe. ''Slijtage van het wegdek wordt veroorzaakt door verschillende factoren zoals het type wegdek, het aantal en type voertuigen. Uit de monitoring blijkt geen extra slijtage, ondanks de toename van het aantal elektrische auto’s.’’

Het verplichte lopen en fietsen

Wijbenga eindigde met de herhaling van het bekende adagium, waarmee de Rotterdamse veteranen blijvend over het hoofd worden gezien: ‘’We zetten in op meer gebruik van het openbaar vervoer, meer lopen en fietsen en een vermindering van doorgaand autoverkeer, waarmee het aantal voertuigen af zal nemen.’’