De Ombudsman van Albrandswaard, in de persoon van Anne Mieke Zwaneveld, heeft over het jaar 2020 meer klachten ontvangen dan voorheen. De meeste klachten gingen ove de buitenruimte of over trage verwerking van verzoeken en vragen vanuit de burgers.
In het jaarverslag dat dinsdag openbaar is gemaakt, staan twee klachten van inwoners over het niet baggeren van een sloot bij woningen, een kwestie die al acht jaar speelt. Een andere inwoner wil in gesprek met de gemeente over een trimbaan, maar na anderhalf jaar heeft hij geen verdere reactie ontvangen dan een ontvangstbevestiging. Weer een andere inwoner ziet graag dat de overlast op een wandelpad bij zijn huis wordt aangepakt. Al deze inwoners klagen over een gebrek aan actie door de gemeente. Zwaneveld voelt zich dan ook geroepen om Albrandswaard gepast advies mee te geven. "Kijk bij klachten niet alleen naar de formaliteiten. Kijk er naar vanuit het standpunt van de inwoner. Als die geen reactie op zijn vraag of probleem krijgt, is hij niet tevreden. Als hij zijn vraag steeds moet herhalen is dat formeel niet altijd een klacht, maar die inwoners ervaart dat wel zo. Een tijdig antwoord en verdere actie door de gemeente kan hier veel ongenoegen voorkomen."
Positief
De ombudsman constateerde afgelopen jaar ook wel een positief punt. Ondanks de corona-pandemie op landelijk niveau, is er op lokaal niveau geen geen enkele klacht binnen gekomen. Schijnaar zijn inwoners tevreden met die gang van zaken. De ombudsman vindt het jammer dat zijn gratis inloopspreekuur in Albrandswaard vanwege de sluiting van de locatie niet kon doorgaan. Zodra het spreekuur weer van start kan gaan zal de ombudsman dit bekend maken via een persbericht en op de website.