Nieuwe vlag verenigt koloniale geschiedenis in Barendrecht

23 June 2026, 09:26 uur
Lokaal
mainImage
Culturele Alliantie Barendrecht/PR

In Barendrecht wordt op 1 juli voor het eerst een speciale vlag gehesen die de symbolen van alle voormalige Nederlandse koloniën verenigt. De ceremonie markeert de herdenking van de afschaffing van slavernij en contractarbeid.

De vlag wordt om 08.30 uur aan het college van burgemeester en wethouders overhandigd en vervolgens gehesen aan het Binnenhof. Het initiatief komt van Stichting Culturele Alliantie Barendrecht en Stichting Laxmi.

Volgens de organisatoren staat de vlag symbool voor erkenning van het koloniale verleden, verbondenheid tussen gemeenschappen en hoop voor toekomstige generaties. De ceremonie moet jaarlijks terugkeren.