Sinds haar aantreden in 2018 heeft de kinderombudsman zorgen over de wachttijden in de gespecialiseerde jeugdhulp. Ook in 2021 gaan weer veel van de klachten die de kinderombudsman ontvangt hierover. In Rotterdam moeten kinderen nu zelfs dubbel wachten: daar ziet de kinderombudsman ook de wachttijden bij de wijkteams oplopen. De wijkteams zijn de toegangspoort tot de gespecialiseerde jeugdhulp. Omdat de kinderombudsman te weinig verandering ziet in de regio Rotterdam deelde zij haar zorgen samen met de andere kinderombudsmannen met de Tweede Kamer.
In 2021 gaat de publieke discussie regelmatig over de menselijke maat. Om zo het vertrouwen van de inwoners in de overheid te herstellen. Dat speelt ook op lokaal niveau. In kinderrechtentaal betekent de menselijke maat dat het belang van het kind voorop staat. In klachten die de kinderombudsman ontvangt ontbreekt regelmatig het in kaart brengen van deze belangen. Na tussenkomst van de kinderombudsman komt dit geregeld goed. Soms leidt dat zelfs tot een mooie oplossing. Voorbeelden zijn te lezen in het jaarverslag.
Een positieve ontwikkeling die de kinderombudsman in 2021 ziet is dat gemeenten en jeugdhulpinstellingen kinderen en jongeren meer betrekken bij beslissingen die over hen gaan. Op individueel niveau en bij het opstellen van beleid. Wat nog ontbreekt, en heel noodzakelijk is, zijn regels over hoe jeugdparticipatie moet plaatsvinden. Zonder die regels ligt schijnparticipatie op de loer. Dat schaadt kinderen in plaats van dat het bijdraagt aan hun ontwikkeling. De kinderombudsman ontving in 2021 285 vragen en klachten. Het valt op dat er dit jaar meer klachten en vragen van jongeren zelf binnen kwamen. Ook valt op dat klagers vaker aan kinderrechten refereren. Dit zijn twee positieve ontwikkelingen. De klachten gingen over uiteenlopende onderwerpen. Zo kwamen onder andere aan bod: foutieve rapportages in de jeugdzorg, moeizame PGB-aanvragen, 18-/18+ problematiek en klachtbehandeling door
klachtencommissies.
De gemeentelijke kinderombudsman controleert of de rechten van kinderen worden gewaarborgd. Stans Goudsmit behandelt klachten over de gemeenten Albrandswaard, Capelle aan den IJssel, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Nissewaard , Rotterdam en Vlaardingen (tot 1 januari 2022). Omdat de gemeenten verantwoordelijk zijn voor de jeugdhulp, behandelt de kinderombudsman ook klachten over instellingen die de jeugdhulp uitvoeren