Maandagavond heeft de gemeenteraad van Albrandswaard unaniem ingestemd om een brandbrief voor behoud van het openbaar vervoer te sturen naar de Tweede Kamer. Daarin wordt gevraagd voor extra financiële middel van het Rijk. Zo zal in Albrandswaard buslijn 79 in het weekend komen te vervallen door de bezuinigingsmaatregelen.
De buslijn behoort tot de korte dienstregeling en brengt reizigers van metrostation Poortugaal naar het gebied nabij het Delta Psychiatrisch Centrum, oftewel 'naar achteren in Poortugaal'. Vooral mensen met (fysieke) beperkingen of moeders met kinderwagen maken gebruik van deze buslijn. Maar doordat de coronacrisis er financieel en dus economisch heeft ingehakt bij de Metropoolregio Rotterdam Den Haag moet er bezuinigd worden op het openbaar vervoer. MDRH kwam vorige week met een nieuw transitieprogramma waarin werd vermeld hoe het OV gaat bezuinigen de komende tijd. Immers heeft het openbaar vervoer zo’n 50% minder reizigers gehad, met piek momenten van
ruim 80% terugval. De totale financiële impact van de inkomstenderving bedraagt in de metropoolregio, minimaal 379 miljoen euro, en kan zelfs oplopen tot bijna 1,2 miljard euro. Hoe groot de impact daadwerkelijk zal zijn is in grote mate afhankelijk van hoe snel de reizigers weer terugkeren in het OV én of het Rijk met steunmaatregelen de sector helpt. Zo waren eerste geluiden van plannen om de rittenprijs voor passagiers bijvoorbeeld fors te gaan verhogen. En vanuit de landelijke overheid kan het openbaar vervoer ook niet echt rekenen op de juiste financiële steun. Gemeenteraadslid van Albrandswaard, Frans van Zaalen (fractie FRANS), zit in de adviescommissie MRDA Vervoersautoriteit. Hij kan begrijpen dat er bezuinigd wordt, maar heeft moeite met de manier waarop. "Als kosten doorlopen, maar je zet te weinig om dan ga je te veel verlies draaien even kort gezegd," stelt het raadslid. "Maar één van de bezuinigingen zou kunnen gaan om het laten vervallen van de 'kleinste' diensten. Oftewel, zoals bijvoorbeeld buslijn 79 in Albrandswaard. Mijn inziens werd er te veel gekeken naar alleen het aantal reizigers. Maar de doelgroep van passagiers die met buslijn 79 reizen, is compleet anders."
Brandbrief
Om de buslijn te behouden, heeft Van Zaalen in samenspraak met de gemeenteraad van Albrandswaard, een brandbrief voor behoud van het openbaar vervoer opgesteld. Idee voor de brandbrief ontstond in de adviescommissie en is met gelijke strekking in de gehele regio door de raadsleden succesvol in stemming gebracht. Zo wordt de brief onder meer verstuurd aan de minister van Infrastructuur & Waterstaat, en aan het minister van Financiën en aan Tweede Kamerleden commissies die hierover gaan. Hiermee hopen de 23 gemeentes aangesloten in de metropool regio een krachtig signaal af te geven aan bestuurlijk Den Haag. "Het belang van deze passagiers telt ook enorm mee. Je kunt niet zomaar van iemand met bijvoorbeeld beperkingen verwachten dat zij maar even de fiets pakken," stelt hij terecht. "Daarbij opgeteld zijn er ook patiënten die richting het Delta moeten kunnen gaan. In Albrandswaard hebben we nog eens een extra probleem van fietsendieven bij de metro. Uiteraard snap ik dat er bezuinigd moet worden, maar kijk verder dan je neus lang is. Dan heb ik het nog geen eens gehad over mobiliteit compleet dichtslibt zodra iedereen die het kan in de auto stapt. Niet iedere eindgebruiker is hetzelfde. En dat passagiers iets meer gaan betalen. Lijkt vaak een oplossing maar blijf realistisch. Openbaar vervoer moet betaalbaar blijven." De lokale politicus Van Zaalen riep daarom op niet de kosten op de eindgebruiker door te belasten, maar naar alternatieve te blijven zoeken.