De gemeente Albrandswaard start in 2023 met een tijdelijk serviceloket financiële ondersteuning voor inwoners die kampen met financiële problemen of in armoede leven. Dat valt op te maken uit een recent verschenen raadsinformatiebrief van het college van burgemeester en wethouders, dat daarmee inspeelt op de eerder unaniem aangenomen motie van de gehele raad om hulp te bieden aan inwoners met geldzorgen.
Geldzorgen nemen toe
Het college is zich duidelijk bewust van het steeds groter wordende probleem in haar samenleving. Inflatie, hogere energiekosten, en bijvoorbeeld duurdere boodschappen. Aandacht om geldzorgen vroeg te signaleren is daarom actueler dan ooit. "Een steeds grotere groep inwoners krijgt te maken met financiële problemen. Dit als gevolg van de hoge inflatie, stijging van de vaste lasten waaronder gas en elektra en stijging van de overige algemene kosten van het bestaan zoals kosten voor boodschappen", stipt het college aan. "Met de door uw raad unaniem aangenomen motie heeft u het college verzocht om de informatievoorziening rondom het totale armoede- en minimabeleid voor januari 2023 zichtbaarder en beter beschikbaar te maken."
Boodschap
De boodschap is duidelijk van B&W. "Het college zal de financiële-, minima- en schuldhulpregelingen nog nadrukkelijker onder de aandacht van onze inwoners brengen via de gebruikelijke kanalen", geeft zij aan. "Om de informatievoorziening rondom het totale armoede- en minimabeleid zichtbaarder en beter beschikbaar te maken, hebben we binnen de begroting extra capaciteit kunnen vinden die in ieder geval ingezet wordt tot de zomer 2023. Naast bereikbaarheid via de telefoon en email, organiseren we spreekuren in het 'Huis van Albrandswaard'." Wel zal er voor de gehele gemeenteraad een duidelijke evaluatie zijn om bijgepraat te worden. "Via onze jaarlijkse evaluatie wordt u op de hoogte gehouden over de resultaten op het gebied van schuldhulpverlening."