De digitale wereld is al jaren in opmars, maar de laatste tijd gaan steeds meer Nederlandse volwassenen écht ‘all-in’ als het gaat om online entertainment, en dan met name online gaming. Wat ooit een niche hobby was, is nu een wijdverspreid fenomeen dat diep verweven raakt met de Nederlandse levensstijl.
Volgens recent onderzoek van het Mulier Instituut gamede meer dan een kwart (27 procent) van de Nederlandse volwassenen in 2024 regelmatig of langdurig online. Dat is een forse stijging ten opzichte van de 18 procent in 2019.
Vooral jonge mannen duiken steeds vaker achter hun geliefde beeldschermen: hun participatie groeide van 24 procent naar maar liefst 39 procent in vijf jaar tijd. Een opvallend detail is dat het percentage vrouwelijke gamers stabiel blijft op 15 procent, wat wijst op een genderkloof in deze digitale wereld.
Wat drijft deze groei? Voor een groot deel is het de sociale component van het online gamen. Waar in 2019 nog 35 procent samen met vrienden of familieleden speelde, is dat aandeel in 2024 naar 47 procent gestegen. Gaming is voor velen niet meer enkel een individuele bezigheid, maar een manier om met dierbaren verbonden te blijven.
In een drukke tijd waarin fysieke ontmoetingen of uitstapjes soms lastig zijn, biedt de virtuele wereld een laagdrempelig alternatief voor sociaal contact. Dit geldt zeker ook voor live casino spellen, waar spelers via chatfuncties direct kunnen communiceren met de dealer én met andere deelnemers.
Die interactieve sfeer maakt het online casino spel niet alleen spannender, maar zorgt ook voor een gevoel van gemeenschap en verbondenheid, nét alsof je samen aan een echte speeltafel zit. Cardplayer.com vergelijkt 10 Klarna casino’s die deze ervaring op een uiterst toegankelijke manier aanbieden.
Het is ook opvallend dat gaming en sport elkaar niet blijken uit te sluiten. Onder veel volwassenen is er zelfs een positieve correlatie zichtbaar tussen fysieke activiteit en gamegedrag. Ofwel, personen die veel sporten, gamen óók meer.
Dit werpt een compleet nieuw licht op de gedachte dat schermtijd per definitie ten koste van de gezondheid zou gaan. Sterker nog: voor veel Nederlanders gaan gaming en bewegen hand in hand. Zij het niet altijd letterlijk, want de (online) fitness games blijven met minder dan 10 procent deelname altijd nog een niche.
Daarnaast groeit ook het aantal volwassenen dat gaming gebruikt om aan de realiteit te ontsnappen: 26 procent geeft dit in 2024 toe, tegenover 19 procent vijf jaar geleden. Ook de financiële kant speelt natuurlijk mee: 17 procent ervaart de verbonden kosten als een nadeel, waar dit in 2019 nog maar 10 procent was.
De Nederlandse ‘all-in’ houding beperkt zich overigens niet alleen tot gaming. Ook het online shoppen is voor veel mensen een tweede natuur geworden. Nederlanders vertrouwen daarbij massaal op zoekmachines zoals Google voor inspiratie en laten de Amazon webshop grotendeels links liggen. Dit is een opvallend verschil met andere landen.
Tegelijkertijd tonen veel Nederlanders zich behoorlijk kritisch: ze verlangen naar ethiek, duurzaamheid en digitale innovatie. Maar liefst 63 procent wil daarom minder verpakkingen en een lagere ecologische voetafdruk bij het online winkelen.
Of het nu om gamen, shoppen of sociale interactie gaat, de Nederlandse volwassenen bewegen zich steeds vaker digitaal en doen dit met volle overtuiging. De trend is dan ook duidelijk: online gaan is geen alternatief meer, maar is een integraal onderdeel van het dagelijks leven geworden. Zo lijkt de digitale wereld, naast fietsen, maatjesharing en drop eten, ook een typisch Nederlandse invulling te krijgen.