Vrouw (88) die pincode opschreef krijgt geld niet terug

4 September 2020, 14:28 uur
Landelijk
mainImage
ANP

ING hoeft een hoogbejaarde vrouw geen geld terug te betalen nadat met haar gestolen pas in twee dagen 7000 euro werd opgenomen. Dat heeft Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) bepaald. De 88-jarige kwam er te laat achter dat haar pinpas was ontvreemd, evenals het briefje met bijbehorende pincode dat ze in haar woning bewaarde.

Ze had iemand binnengelaten die zich voordeed als een medewerker van een energiemaatschappij. Vervolgens werd er binnen twee dagen twintig keer geld opgenomen met haar pinpas. Zo werd in totaal een bedrag van 7000 euro afgeschreven.

Een paar dagen later kwam de vrouw op leeftijd erachter dat haar pas was gestolen en dezelfde dag kreeg ze een brief van ING waarin stond dat er mogelijk sprake was geweest van fraude. De bejaarde vroeg het geld terug bij de bank maar die weigerde omdat ze "grof nalatig handelde door de pincode op een briefje in haar woning te bewaren". Kifid is dat met de bank eens en stelt dat de vrouw zich ondanks haar leeftijd beter had moeten beschermen tegen mogelijke fraude.

De vrouw vond ook dat het niet mogelijk zou moeten zijn om binnen twee dagen twintig keer geld op te nemen omdat dat te veel afwijkt van haar reguliere patroon. Normaal gesproken pinde ze een keer per maand en bijna altijd bij hetzelfde filiaal. Ten aanzien van dat argument merkt Kifid op dat de bank niet in de gaten hoeft te houden waar, en hoe vaak, klanten geld opnemen. Bij ING gaan er alleen alarmbellen af wanneer er geld wordt opgenomen boven een bepaald bedrag. De twintig transacties bleven allemaal onder dat bedrag.


Door: ANP