Tweets Sywert van Lienden waren vooropgezet plan

16 October 2021, 08:15 uur
Landelijk
mainImage
ANP

Sywert van Lienden plaatste op 10 april vorig jaar een reeks kritische tweets met het doel binnen te komen bij het ministerie van Volksgezondheid. Dat werkte: zijn tirade was de directe aanleiding voor de beruchte mondkapjesdeal van 100 miljoen euro. Een dag daarvoor registreerde Van Liendens zakenpartner de domeinnamen van de commerciële bv waarin de miljoenenwinst terechtkwam. Dat meldt Follow the Money op basis van eigen onderzoek.

De publicitaire druk van Van Lienden was voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de directe aanleiding om zijn stichting Hulptroepen Alliantie - opgericht om de zorg ‘tegen kostprijs’ van mondkapjes te voorzien - binnen te halen. Dat bevestigen bronnen binnen het ministerie tegenover Follow the Money. Ruim een week later mondden de gesprekken uit in een deal van 100 miljoen euro.

De dag voor Van Liendens tweets, op donderdag 9 april, liet zijn zakenpartner Bernd Damme de domeinnamen reliefgoodsalliance.nl en reliefgoodsalliance.com vastleggen. Relief Goods Alliance is de commerciële bv waarmee de deal met de overheid werd uitgevoerd, en waarin de miljoenenwinst van de drie oprichters terechtkwam.


Door: ANP