Tesla's rijhulpsysteem Autopilot is in 2015 in Europa toegelaten door een maas in de wet. Daarbij was de Dienst Wegverkeer (RDW) betrokken. De Nederlandse toelatingsautoriteit en Tesla vonden samen een manier om de regelgeving op creatieve wijze te omzeilen. Dat verklaart de Zweedse transportautoriteit tegenover Zembla.
Het land gold als een van de grootste critici van het besluit Autopilot goed te keuren. Volgens de Zweden had dat volgens de destijds geldende regels nooit gemogen. Ook bestond de vrees dat de benaming Autopilot bestuurders het idee kon geven dat de auto grotendeels zelf kon rijden, terwijl het in werkelijkheid slechts bedoeld was ter ondersteuning van de bestuurder. Autopilot raakte de afgelopen jaren veelvuldig in opspraak, onder meer door honderden ongevallen met Tesla's waarbij het systeem mogelijk een rol speelde.
Ook binnen de Dienst Wegverkeer bleek onenigheid te zijn over de goedkeuring van Autopilot. In een schriftelijke toelichting aan Zembla onthult de Zweedse transportautoriteit dat een 'klokkenluider' van de RDW andere landen attent maakte op "een creatieve interpretatie van regelgeving" waardoor het systeem werd toegelaten. Deze RDW'er was het daar niet mee eens.
Door: ANP