Reiziger is Schiphol helemaal zat en kijkt verder

24 September 2022, 09:53 uur
Landelijk
mainImage
ANP

Ruim vijf maanden na het begin van de Schipholchaos, is de reiziger er klaar mee. Die boekt steeds meer via andere luchthavens, of zoekt alternatieven. "Nog maar 10 procent van onze boekingen is vanaf Schiphol."

Wie nog wil vliegen, kijkt verder dan Schiphol. Een rondgang van De Telegraaf langs reisbedrijven leert dat de consument massaal vraagt naar andere opties, omdat hij er niet meer op vertrouwt dat er geen lange rijen zullen staan of een vlucht domweg wordt geschrapt. In sommige gevallen is het aantal boekingen via Schiphol met liefst een kwart gedaald.

Creditcard-gigant ICS Cards zag afgelopen zomer al een opvallende trendbreuk met het jaar 2019. Ten opzichte van dat laatste ’normale’ jaar voor corona lag het aantal geretourneerde tickets tussen mei en augustus liefst 64 procent hoger, en in juli zelfs 163 procent. In die maand werd 6,4 procent van alle vliegtickets geretourneerd.

Het is een trend die doorzet, blijkt uit een rondgang langs De Jong Intra Vakanties, Thomas Cook, TUI, Corendon, Sunweb, PrijsVrij en D-Reizen.

 


Door: ANP