Het extremere weer heeft dusdanig veel impact op het Nederlandse treinverkeer, dat een grondig plan van aanpak nodig is. Spoordeskundigen kijken vooruit tot het jaar 2050 om maatregelen te nemen die hoosbuien, hittegolven en stormen het hoofd kunnen bieden, zeggen zij in De Telegraaf.
Spoorbeheerder ProRail en het ministerie van Infrastructuur hebben toenemende zorgen over de gevolgen van extremer weer. Een plan van aanpak moet dit najaar op tafel liggen om deze klimaatknelpunten concreet aan te pakken. Ook Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten, waterschappen, spooraannemers en klimaatexperts zijn actief betrokken bij de plannen.
"We brengen alle bedreigingen nu gedetailleerd in kaart. Het spoor is aangelegd voor een gematigd klimaat met minder zwaar treinverkeer. Dat is aan het veranderen. Na corona zal het reizigers- en vrachtvervoer richting 2030 al sterk groeien. Treinen gaan vaker en sneller rijden en het weer wordt heftiger. Dat vereist concrete maatregelen", stelt deskundige klimaatverandering Stefan Jak van ProRail.
Door: ANP