De efficiëntie van de reiniging van de lucht die de motor binnenkomt, wordt gewoonlijk beoordeeld met behulp van de stofpermeatiecoëfficiënt. Deze is zowel afhankelijk van het type filtersysteem als van de werkingsmodus van de motor. Hij wordt als optimaal beschouwd als het filter minstens 99% van het stof tegenhoudt. In dit geval wordt gesproken van een doorlaatfactor van 1%.
Het vervangen van het filter is een belangrijk onderdeel van het onderhoud van het voertuig en is niet iets wat de eigenaars van het voertuig mogen verwaarlozen. Hoewel dit belangrijk is, kan het moeilijk zijn om te weten hoe vaak lucht- en oliefilters moeten worden vervangen. U wilt ze zeker niet negeren, maar u moet ze ook niet vaker vervangen dan nodig is.
Luchtfilters zijn een belangrijk onderdeel van de auto omdat ze helpen de motor te beschermen. Ze vangen al het vuil op zodat het niet in de motor zelf terechtkomt en echte schade kan aanrichten of de optimale werking kan verstoren. Wanneer de filters zelf te vuil worden, begint het vuil in de motor terecht te komen.
Als u het luchtfilter verwaarloost, kan het filter praktisch uit elkaar vallen. Hierdoor kunnen allerlei corrosieve deeltjes in de motor terechtkomen en dat kan de levensduur van de motor aanzienlijk verkorten. Het vervangen van het filter is een kleine onderhoudskost die veel ernstiger schade in de toekomst voorkomt.
Vuile luchtfilter
Het is moeilijk om een eenduidig antwoord te geven op de vraag hoe vaak het luchtfilter moet worden vervangen. Het hangt af van het merk, model en de frequentie van de auto. Met dat gezegd, hier zijn een paar tips:
Ten eerste, kijk in de handleiding van de eigenaar om te zien of er aanwijzingen in staan.
Typisch is 30000 km, hoe ver je moet rijden voordat je het filter vervangt.
Het is vaak het gemakkelijkst om de luchtfilter te vervangen wanneer u regelmatig de olie ververst, banden verwisselt, enz. Maak het een vast onderdeel van uw preventieve onderhoud routine.
Het oliefilter kan met recht worden beschouwd als een van de essentiële onderdelen van een motor.
Bijna alle moderne voertuigen gebruiken oliefilters van twee types. Het ene is een compleet filter, en het andere is een inzetfilter. Een inzetfilter is een gewoon vouwfilter van waspapier dat in een oliefilterhuls past die deel uitmaakt van de motor.
De motorolie creëert een sterke oliefilm voor het perfect glijden van bewegende delen, waardoor wrijving en slijtage worden verminderd. Het oliefilter vangt verontreinigingen op die door de motorolie worden geproduceerd en daar blijven hangen. Het kan gaan om metaalsplinters, roest, vuil, oxidatieproducten, roetdeeltjes, koolstofafzettingen en andere onzuiverheden die worden meegevoerd door de motorolie die in de motor circuleert. Als de olie niet goed wordt gereinigd, komen deze onzuiverheden in de wrijvingszones terecht: hoofdlagers, cilinderwandoppervlakken, zuigers, krukas en andere vitale delen van de automotor en werken daar als een schurende massa, wat leidt tot sterk versnelde slijtage van de bewegende delen van de motor. Dit geldt vooral voor moderne auto's, die kleinere motoren hebben met zeer kleine spelingen in de wrijvingsparen.
De belangrijkste oorzaken van defecten en hoe ze te verhelpen
Om zeker te weten of het oliefilter verstopt is, moet u het volledig uit elkaar halen. Aangezien filters meestal niet worden gedemonteerd, is het niet rendabel om een dergelijke procedure uit te voeren. Maar u kunt aan een aantal indirecte tekenen zien of het filter verstopt is:
De motortemperatuur wordt te hoog en blijft constant boven de honderd graden (de normale motortemperatuur moet ongeveer 90-100 graden zijn).
● Het brandstofverbruik wordt ongebruikelijk hoog.
● De motor werkt met tussenpozen, het toerental drijft.
● Het vermogen neemt af, de dynamische parameters dalen.
● Periodiciteit van olie- en luchtfiltervervanging
Het is ook uiterst noodzakelijk het oliefilter te vervangen als het sterk vervuild is, wat niet kan worden verwijderd door wassen en reinigen met speciale middelen. Het interval voor het vervangen van het oliefilter in een moderne personenauto is gemiddeld om de 10-15 duizend kilometer of telkens wanneer de motorolie in de auto wordt ververst, zowel bij benzine- als dieselmotoren. Hoe vaker u de motorolie met het oliefilter vervangt, hoe beter voor uw aandrijflijn.
De timing van het vervangen van het luchtfilter kan variëren, afhankelijk van de omstandigheden waarin de auto wordt gebruikt. Op het platteland bijvoorbeeld, waar u over onverharde, stoffige wegen moet rijden, moet het filter vaker worden vervangen dan wanneer u de auto vooral op landelijke snelwegen gebruikt, waar geen stof en stadssmog is. Ook worden luchtfilters in de zomer en herfst sneller vuil dan in de winter. De aanbevolen vervangingstijd wordt aangegeven door de autofabrikant, maar in elk geval is het beter om ze vroeg te vervangen.
Met olie geïmpregneerde luchtfilters zijn tegenwoordig heel gewoon. In hun structuur en het materiaal waarvan ze zijn gemaakt, verschillen deze elementen niet van de gebruikelijke, zodat u het filter thuis met olie kunt impregneren, volg het algoritme:
Demonteer het genoemde element van het luchtsysteem, demonteer het en haal het schuimrubber eruit. Als er barsten, vervormingen, scheuren op het oppervlak zijn, is het beter om het filtermateriaal te vervangen door een nieuw.
Dompel het schuimrubber in een sopje, laat het 20 minuten zitten en spoel het daarna af met water. Het is niet nodig om hiervoor wasbenzine te gebruiken, dit zal de lijm oplossen die de schuimdeeltjes bindt.
● Let op: het materiaal niet draaien of uitrekken, want dat zou het beschadigen, dus voorzichtig wassen en uitwringen
● Spoel het schuim grondig af zonder veel druk uit te oefenen.
● Laat het materiaal uit zichzelf drogen zonder het te forceren: het zal door hitte vernietigd worden.
● Smeer het filterelement in met olie, het is belangrijk dat het smeermiddel wordt geabsorbeerd: het mag niet te veel zijn en mag niet uit het polyurethaanschuim druipen. Kies gecertificeerde producten van gerenommeerde merken: een mengsel van lage kwaliteit is schadelijk voor de motor.
● Verwijder verontreinigingen uit het luchtfilterhuis.
● Plaats het schuimrubber weer op zijn oude plaats.
Bronnen van informatie:
Informatie over luchtfilters van onderdelenshop24.com
Informatie over oliefilters van autoweek.nl