Hoe remblokken en remschijven werken: oorzaken en vervanging

12 April 2022, 12:04 uur
Landelijk
mainImage
Pixabay

Remschijven en remblokken zijn verbruiksgoederen die tijdig moeten worden vervangen en goed moeten werken. Meestal wordt er geen aandacht aan besteed, zolang alles normaal is. Toch hangt de veiligheid van de bestuurder en de andere weggebruikers rechtstreeks af van de toestand van het remsysteem, dus de normale werking van de remmen is een zaak van grote verantwoordelijkheid.

Er zijn verschillende tekenen van remslijtage waarvan u op de hoogte moet zijn. Hier is waar u op moet letten:

Een afwijking van het rijden in een rechte lijn bij het remmen kan wijzen op ongelijke slijtage van de remblokken.Vertraging.Remschijven die minder zijn dan de veilige minimumdikte moeten worden vervangen

Schijfremblokken maken deel uit van de hydraulische schijfrem, die op zijn beurt een soort remmechanisme van het wrijvingstype is. Het draaiende deel wordt vertegenwoordigd door de remschijf, en het stationaire deel is de remklauw met de remblokken. Typen remschijven

Op basis van het fabricagemateriaal worden remschijven onderverdeeld in:

Gietijzer;
Roestvrij stalen schijven;
Koolstof;
Keramisch.

Meestal worden remschijven gemaakt van gietijzer, dat goede wrijvingseigenschappen heeft. De slijtage van gietijzeren remschijven is niet groot. Aan de andere kant, bij regelmatig intensief remmen, waardoor de temperatuur stijgt, kan de gietijzeren schijf kromtrekken, en als er water op komt - kan de coating barsten. Bovendien is gietijzer vrij zwaar materiaal, en na langdurig parkeren kan het bedekt zijn met roest

Bekende schijven zijn gemaakt van roestvrij staal, dat niet zo gevoelig is voor temperatuurschommelingen, maar zwakkere wrijvingseigenschappen heeft dan gietijzer.

Koolstofschijven zijn lichter in gewicht dan gietijzeren schijven. Zij hebben ook een hogere wrijvingscoëfficiënt en een groter werkingsgebied. Ze moeten echter worden voorverwarmd voor een goede werking.

Keramische remmen kunnen qua wrijvingscoëfficiënt niet tippen aan koolstof, maar ze hebben wel een aantal eigen voordelen:

1.     weerstand tegen hoge temperaturen;

2.     weerstand tegen slijtage en corrosie;

3.     sterkte;

4.     laag soortelijk gewicht;

5.     duurzaamheid.

Wanneer moeten remblokken en remschijven worden vervangen?

Wanneer de dikte van de frictievoering van een remblok minder dan 5 mm bedraagt, neemt de slijtagesnelheid van het resterende frictiemateriaal aanzienlijk toe omdat het remblok veel sneller oververhit raakt, waardoor de slijtagesnelheid van het remblok toeneemt. Als het frictiemateriaal 4 mm of minder dik is, moeten schijfremblokken worden vervangen. Voor het vervangen van remschijven bestaan geen strikt vastgelegde voorschriften, alles hangt af van het materiaal en de gebruikswijze. In de regel houden deskundigen zich aan de volgende regel: elke derde vervanging van remblokken wordt samen met de vervanging van remschijven uitgevoerd. Trommelremblokken moeten worden vervangen wanneer de dikte van de frictievoering 2 mm of minder is.

U moet ook opletten of het remgeluid of de langere remweg niet is verschenen. Een van deze tekenen is een signaal om naar het servicestation te gaan.

Als u tijdens het gebruik van uw auto geen van de bovenstaande tekenen ziet, raden wij u aan de volgende inspectie-intervallen van de remblokken aan te houden:

Controleer de conditie van de remblokken elke 20'000-30'000 km.

Bij een klein jaarlijks kilometrage (5'000-10'000 km), controleert u de toestand van de remblokken eens in de 1-2 jaar.

Er zijn slechts twee manieren om de remschijven te vervangen. De eerste optie is geschikt voor autobezitters die het remsysteem willen tunen of het enigszins willen verbeteren door speciale geventileerde schijven te monteren. De klassieke modellen zijn nu uitgerust met schijfremmen in plaats van trommelremmen, die effectiever zijn, en in grote mate. Dit soort werk neemt niet veel tijd in beslag. U kunt ofwel kant-en-klare kopen, of een frees bestellen. De tweede optie is de reparatie en het herstel van het remsysteem, dat niet meer functioneert als gevolg van defecte remschijven. Dit kan het gevolg zijn van mechanische schade, of van natuurlijke slijtage.

Remschijven mogen alleen worden vervangen bij gespecialiseerde servicestations. Elke fout bij de installatie en afstelling van het remsysteem kan leiden tot gedeeltelijke of volledige uitval van de remmen, en - een verkeersongeval.

Vergeet niet dat remschijven altijd paarsgewijs worden vervangen. Bovendien raden deskundigen aan om bij het vervangen van remschijven ook nieuwe remblokken te monteren.

Remschijven vervangen: Hoe de specialisten werken

De monteur tilt de auto op met een krik of takel, draait de wielmoeren los en verwijdert de wielen. De remklauwen en remblokken worden vervolgens verwijderd.

Het demonteren van de schijf zelf is altijd moeilijk vanwege de hechting aan de naafkooi.

De remschijven worden na montage altijd getest. De auto wordt geaccelereerd tot een nieuwe snelheid (ca. 20 km/h) en geremd om de remwerking te controleren. Bovendien rijdt de auto-eigenaar de eerste keer na het vervangen van de remschijven (oĸolo 100-150 ĸilmtpo kilometerstand, en dit is soms 1-2-3 dagen) peĸoandyy voorzichtig en proactief, voordat de ĸoold en ĸdiscs zijn ingesmeerd. Soms gebeurt het eerder.

Bron van informatie:

Informatie over remschijven van onderdelenstore24.nl

Informatie over remblokken van inauto.nl