Gezin tientallen euro’s per maand meer kwijt aan boodschappen

22 April 2022, 09:09 uur
Landelijk
mainImage
Albert Heijn/Yasmin Hargreaves

De prijzen van de dagelijkse boodschappen in de supermarkt zijn het laatste halfjaar ruim 11 procent gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoekbureau GfK waar het AD vrijdag over schrijft. Nederlanders kopen nu massaal huismerken en gaan vaker naar goedkopere supermarkten. De slager en de visboer zijn uit de gratie.

De onderzoekers van GfK doen maandelijks boodschappen. Eind augustus betaalden ze voor een winkelwagentje met 55 basislevensmiddelen - van brood, fruit, melk en kaas tot hagelslag, wijn en tandpasta - precies 100 euro. Deze maand moesten ze voor hetzelfde karretje 111,30 euro afrekenen. "Consumenten zijn in ruim een halfjaar tijd 11,3 procent duurder uit", zegt Norman Buysse, directeur retail bij GfK.

Sinds de jaarwisseling stegen de prijzen het hardst. Voor het wagentje met 55 basisproducten moest bij de kassa mede vanwege de Oekraïne-oorlog 7 euro meer worden afgerekend. Buysse spreekt van een forse toename. "Een gemiddeld gezin met twee kinderen doet jaarlijks voor 7000 tot 8000 euro aan boodschappen. Dat betekent dat huishoudens al snel een kleine 800 euro duurder uit zijn, zo’n 15 euro per week."

 


Door: ANP