Het sjorren in de haven moet veiliger

16 July 2020, 17:00 uur
Haven
mainImage
Links: raadslid Tak

door Jan D. Swart

Het sjorren in de haven moet veiliger. De havenwethouder heeft van de gemeenteraad de opdracht gekregen om in gesprek te gaan met de ITF-inspecteurs, de FNV Havens en de Havenmeester om betere afspraken te maken voor het vastzetten van scheepslading korter dan 170 meter.

‘’Er zijn op dit moment rederijen die hun containers al los gooien voordat de schepen bij de terminal liggen of wanneer zij zich tussen terminals verplaatsen en dat leidt tot levensgevaarlijke situaties. Met doden tot gevolg. Vier in vier jaar’’, wist PvdA-raadslid Dennis Tak, die het alarm opschroefde omdat deze zeemansnonchalance indruist tegen de internationale afspraken van Safety of Life at Sea en ook niet overeenkomt met de cao van International Transport Workers Federation.

Bovendien bleek volgens een studie van het Ministerie van infrastructuur & Waterstaat dat 67% van de schepen in Nederlandse wateren niet voldoet aan deze eisen. ‘’Het losmaken van containers door een gecertificeerd sjorbedrijf is alleen verplicht voor schepen langer dan 170 meter. Dat staat in de Rotterdamse Sjor Verordening’’, zegt Tak. ‘’In de praktijk is het gevolg hiervan dat vermoeide matrozen de containers al losgooien, ver voor het schip aan wal is. Met alle gevaren van dien. Dus dat moet veranderen. In landen als België, Frankrijk en Italië is dat allang goed geregeld voor schepen korter dan 170 meter.’’

Havenwethouder Van Gils kreeg donderdag de opdracht mee van een vrijwel eensgezinde raad. Om duistere redenen was alleen de VVD tegen. Het aspect veiligheid ontging trouwens ook de PVV.