GroenLinks opent aanval op boegbeeld haven

23 July 2019, 19:39 uur
Haven
mainImage
Inzet: GroenLinks-raadslid Jeroen Postma - als het aan hem ligt verdwijnen de cruiseboten naar de Maasvlakte

De kans dat de Wilhelminakade – het boegbeeld en aangezicht van Rotterdam als havenstad – er in de toekomst leeg en verloren bij komt te liggen is niet ondenkbaar met deze coalitie waarin GroenLinks niet alleen de meeste euro’s mag besteden maar ook steeds duidelijker de lijnen uitzet.

Raadslid Jeroen Postma, in het dagelijks leven docent gezondheidswetenschappen aan de Erasmus Universiteit, doet nu weer een serieuze aanval op de cruiseschepen in de stad en zou ze ’t liefst willen laten afmeren in Hoek van Holland of te midden van de industrie op de Maasvlakte.

Rotterdam is steeds meer in trek als toeristenhaven. Er meren dit jaar meer dan honderd cruiseschepen af van de Aida-rederij en de Holland Amerika Lijn en de verwachting is dat dit aantal de komende vijf jaar alleen maar zal stijgen. Het was de reden dat twee weken geleden voor het eerst een cruiseboot moest uitwijken naar de Merwehaven.

De VVD, partner van GroenLinks in de coalitie in Rotterdam, heeft de klacht van Jeroen Postma zien aankomen door enkele maanden geleden in een motie te pleiten voor walstroom ter vervanging van de vervuilende generators. Weliswaar een duur project, maar bezien in het licht van het behoud van de eeuwenoude havencultuur in Rotterdam in elk geval een poging om enigszins tegemoet te komen aan de bezwaren van GroenLinks: luchtvervuiling door stookolie.

‘’Obsessief’’ noemt Leefbaar Rotterdam de standpunten van GroenLinks, die zich nu ook al beroept op klagende flatbewoners aan de Wilhelminakade.

‘’Je ziet dat één zo’n schip meer uitstoot dan alle auto’s, bussen en vrachtwagens in Rotterdam bij elkaar doen’’, heeft Postma gelezen en zegt dit vandaag tegen RTV Rijnmond. De onderwerpen stookolie, walstroom en de uitbreiding van de cruiseschepencapaciteit worden in het najaar door de gemeenteraad besproken.