Een felbegeerde verkeerspas voor ouderen die slecht ter been zijn. Zo’n zelfde pas voor alle automobilisten die in het centrum van de stad ziekenhuizen en andere medische instellingen bezoeken. Maakt niet uit of je patiënt bent of dat je bij die patiënt op bezoek gaat, je krijgt die pas. Tijdelijk. Vader. Moeder. Kind. Partner. De rechte lijn. Net zo lang als de arts dat wil. Daarna lever je ‘m in. Wie dat niet doet of het document is kwijt geraakt betaalt een torenhoge boete. Bovendien heeft de pas een nummer, dus als bij controle blijkt dat er een onbevoegde automobilist mee rondrijdt, is die het rijbewijs kwijt..
Als de Jongere Ouderen Unie het voor het zeggen had in Rotterdam, zou ik ‘t wel weten. Geen halve maatregelen.
De verkeerspas geeft recht op vrij rondrijden in het centrum van de stad. Ook op de busbaan. Dus óók op de afgesloten tweede baan van de Pleinweg en de ’s Gravendijkwal. Daarmee zijn we in één klap af van het asociale nevenaspect van die maatregel. Wie haast heeft om in de ziekenhuizen te komen, krijgt voorrang. De journalist Jan D. Swart heeft er z’n levenswerk van gemaakt.
Ik vind trouwens dat behalve centrumwinkeliers en marktkooplieden (met een dinsdag en zaterdagstempel) ook kleine bedrijven met een dieselvrachtwagen voor zo’n verkeerspas in aanmerking zouden moeten kunnen komen, want die arme drommels worden nu met de invoering van de zero-emissiezone onredelijk zwaar getroffen. Het lijkt wel een heksenjacht. En verminder ook de parkeertarieven, want die zijn tegen het asociale aan.
Let op. Ik ben een voorstander van het autoluwer maken van de stad, vergist u zich alsjeblieft niet. Het centrum gaat er in alle opzichten op vooruit als er minder auto’s rijden. Graag ook minder brommers. Minder scooters. Minder stepjes. En ook asoherrie moeten we gewoon heel hard bestraffen. Maak dus van het rijbewijs een elitedocument. Je moet ‘m verdienen.
Maar nu komt het. In ruil voor zo’n verkeerspas moeten er natuurlijk in het centrum wel extra straten en wegen dicht. Wat mij betreft zelfs de Coolsingel. Steeds een straatje meer, zodat tenslotte alleen de toegangswegen naar de parkeergarages in het centrum overblijven. Graag vervolgens wel met op kilometersafstand duidelijk het rode signaal wanneer die garages vol zijn en daarna bij alle vitale centrumingangen een oom agent die de auto’s tegenhoudt.
Met uitzondering dan van de verkeerspashouders.
En mocht er een oudje uit Breda onwetend onze stad binnenrijden, doe dan niet kinderachtig.