Keuze bus of tram over brug is een afleidingsmanoeuvre

21 March 2025, 08:22 uur
Columns
mainImage

De keuze tussen een bus of een tram over de nieuwe brug van Zuid naar de Esch is een cruciale beslissing voor Rotterdam. De Jongere Ouderen Unie is voor een tram. Een bus kan namelijk in het verkeer vast komen te staan en u weet het van Johan Derksen: ouderen moeten sneller plassen.

Toch voelt de keuze niet solide.

Dat komt omdat we als gemeenteraad trucsgewijs in een richting gemanoeuvreerd zijn die Rotterdammers helemaal niet willen. We willen geen brug, we willen een tunnel. Daarom schuurt de discussie.

We worden via politiek gekonkel uitgehuwelijkt aan een brug. Dus terwijl we ons daartegen nog aan alle kanten beargumenteerd mogen en kunnen verzetten, duwt het stadsbestuur ons een keuze door de strot hoe we er overheen moeten rijden. Dat is een geraffineerde afleidingsmanoeuvre.

De bus-tram-kwestie ging al helemaal scheef in de tijd van verkeerswethouder Karremans. Hij schaadde het vertrouwen door zonder overleg ineens voor een brug te kiezen. We lazen het nota bene als gemeenteraad uit de krant. De breed gedragen voorkeur voor een tunnel werd totaal genegeerd.

Vertrouwen komt te voet en gaat te paard en het is nog niet teruggekeerd. Terwijl het Rijk nog steeds geen definitieve keuze tussen een brug en een tunnel heeft gemaakt, worden wij al gedwongen te kiezen tussen een tram of een bus over een brug. We worden dus een trechter ingezogen.

De Metropool Rotterdam Den Haag doet er enthousiast aan mee, want die verhoogt ineens de capaciteitsnorm, waardoor de bus aantrekkelijker lijkt dan de tram. Dat is natuurlijk geen toeval. Dat is politiek gemanoeuvreer om de goedkoopste optie te promoten.

Maar óók – in het verlengde daarvan – de tram stilletjes van het toneel te laten verdwijnen. En dat mogen we niet laten gebeuren.

De tram is een onmisbaar onderdeel van Rotterdam en biedt comfort. Als in de naaste toekomst ook de conducteur nog terugkeert als boa bovendien veiligheid.

De tram maakt een groene infrastructuur mogelijk, voorkomt extra rijbanen voor auto's en beschermt zo de stad tegen ongewenst autoverkeer. Een bus daarentegen vereist asfalt, en asfalt leidt vroeg of laat tot meer autoverkeer en sluiproutes.

Ik doe daarom een beroep op de verkeerswethouder, ook al is die van VVD-huize: laat zien dat Rotterdam zich niet laat dwingen in een onwenselijke keuze, hou uw rug recht. Verdedig de lange termijnbelangen van onze stad, want we hebben het liefst een tunnel.