Rotterdam, pak die 20 miljard uit ov-fonds

4 September 2019, 11:04 uur
Bouw & Wonen
mainImage
De Esch (rechts), waar de oeverbinding van Zuid moet uitkomen, Inzet: Chantal Zeegers D66

De Rotterdamse fractie van D66 heeft zin om donderdag tijdens het eerste actualiteitendebat van de gemeenteraad na het zomerreces in te zetten op een gezamenlijke lobby bij het Rijk voor een zo’n groot mogelijk financieel deel uit het beschikbare investeringsfonds voor het openbaar vervoer. Het fonds bevat ongeveer 10 tot 20 miljard euro en D66 wil dat Rotterdam aantoont dat met forse verbeteringen voorkomen kan worden dat het ov in de randstad in de toekomst vastloopt.

D66 Rotterdam hoopt dat het fonds tevens kan worden ingezet om een extra metroverbinding tussen Kralingen-Crooswijk en Zuidplein te realiseren. Met als ultieme doel om uiteindelijk een ‘Cirkellijn’ te voltooien waarmee alle gebieden in Rotterdam met elkaar worden verbonden.

“Met een metroverbinding tussen Kralingen-Crooswijk en Zuidplein maken we het reizen tussen beide oevers een stuk makkelijker. Een metrotunnel neemt ook minder ruimte in beslag dan een brug. Zo houden we de stad groener. Laten we het in een keer goed doen”, vindt D66-fractievoorzitter Chantal Zeegers, die inmiddels al steun heeft van de coalitiepartijen PvdA en de VVD en tijdens de actualiteit met de wethouder in gesprek wil over de ontwikkeling en de kenmerken van het bovengenoemde fonds.

Ongetwijfeld zal tijdens het debat ook de juiste functie van de oeververbinding ter sprake komen. Behalve een metro opteert GroenLinks met linkse steun ook voor een fietserstunnel, terwijl ondertussen de auto steeds verder uit de plannen wordt weggeschreven. Oudere Rotterdammers, die aangewezen zijn op hun auto, krijgen de indruk niet meer mee te tellen.