Albrandswaards Dagblad | PvdA wil bouwen in de Maashaven

PvdA wil bouwen in de Maashaven

mainImage
Maashaven. Inzet: raadslid Van Eikeren

De Partij van de Arbeid wil de Maashaven teruggeven aan Rotterdam. De 121 jaar geleden door Brabanders en Zeeuwen uitgegraven haven leent zich volgens het Rotterdamse raadslid Kevin van Eikeren uitstekend voor woningbouw.

Hij ziet daarbij een opgespoten schiereiland voor zich dat vanaf de Maashaven Oostzijde tot de Sumatraweg op Katendrecht de Maashaven in loopt. ''Hier kunnen met gemak 4.000-8.000 woningen gebouwd worden in de categorieën sociaal, midden en hoog, gericht op verdichting en groen'', zegt hij.

Wel met zijn eis dat bij de ontwikkeling duidelijke afspraken gemaakt worden over bewoning en prijs. De huurprijzen voor de midden categorie worden wat de Partij van de Arbeid betreft gefixeerd voor de komende vijftien jaar. Daarnaast zou er een zelfbewoningsplicht moeten gelden voor de koopwoningen, zodra de VVD stemmende beleggers er niet mee aan de haal kunnen. Van Eikeren weet dan dat zijn fractievoorzitter Engberts, die de huurprijzen in het centrum van de stad een regelrechte ramp vindt, rustig kan slapen.

Ook wil de Partij van de Arbeid dat in de toekomstige Maashaven de sociale huurwoningen voor veel Rotterdammers beschikbaar blijven en niet bij de eerste mutatie naar de vrije sector gaan.

Maritieme historie

Verbindingen met de omliggende woonwijken is essentieel om het schiereiland toegankelijk te maken voor de Tarwewijk, Katendrecht, Afrikaanderwijk. ‘’De Maashaven heeft een rijke maritieme historie en daarom vinden wij het van belang dat een deel van de havenfuncties ten behoeve van de economische activiteit en het historische karakter behouden blijft’’, completeerde Van Eikeren zijn initiatiefvoorstel. ‘’Binnenvaartschippers moeten nog aan de kop van het schiereiland kunnen liggen en aan de Maashaven Zuidzijde kant kan een opening gelaten worden voor schepen om te laden en lossen. In gesprek met het Havenbedrijf en binnenvaart zal gekeken moeten worden hoe deze functie gecombineerd kan worden met een aantrekkelijk woonklimaat en een getijdenpark.’’

Er wordt momenteel een onderzoek uitgevoerd naar de haalbaarheid van het getijdenpark, parallel aan de metrobaan. De Maashaven kan door deze metamorfose een bijdrage leveren aan de onderwaternatuur, overgang zoet-zout en het plan zou moeten bijdragen aan de versterking van de ecologische kwaliteiten. Dit kan volgens Van Eikeren door middel van dit getijdenpark en de locatie waarop dat nu ontwikkeld zou moeten worden, maar het zou ook mogelijk zijn om dit later aan de andere kant van het nieuwe schiereiland aan te leggen.

Tarwewijk

Bovendien biedt de nieuwe zienswijze mogelijkheden om de Tarwewijk bij het schiereiland te betrekken. Het verkort in de ogen van Van Eikeren de afstand tot Charlois. Zijn verdere denkrichting kan zijn dat de Pretorialaan gaat dienen als dé winkelstraat van het gebied met daarbij aansluitend de Afrikaandermarkt. ‘’Dit zal het epicentrum van de omliggende buurten worden. Een grote hoeveelheid nieuwe bewoners zorgt voor een enorme impuls aan het lokale ondernemersklimaat en de werkgelegenheid‘’, aldus Van Eikeren, die voorstelt om zo snel mogelijk te komen tot een ontwikkelstrategie voor de Maashaven voor korte, middellange en lange termijn. Dit kan, zegt hij, door middel van een onderzoek waarin de mogelijkheden en kosten van het deels dempen van de Maashaven ten behoeve van bouw- en recreatiegrond inzichtelijk wordt gemaakt.