Trage plaatsing laadpalen remt progressie

13 June 2020, 16:58 uur
Algemeen
mainImage
Rechts: raadslid Segers-Hoogendoorn (boven) en wethouder Bonte (onder)

De gemiddelde doorlooptijd tussen het aanvragen en het plaatsen van laadpalen voor Rotterdammers die een elektrische auto willen kopen of leasen bedraagt 160 dagen. Waarschijnlijk is dat ook de belangrijkste reden dat er nog maar 4.000 bewoners, 700 forenzen en 1.000 bezoekers dit jaar gebruik maken van de openbare laadpalen. De getallen zijn niet volledig, omdat elektrische leaseauto’s op het adres staan van de leasemaatschappijen.

De belangrijkste complicerende factor van de vertraging komt voor wanneer de netwerkaansluiter Stedin constateert dat verzwaring van het net nodig is. In dat geval is er meer tijd nodig dan de in de energiewet genoemde redelijke termijn van 18 weken voor de netaansluiting.

‘’Daarnaast is het zo dat de netbeheerder een schone grondverklaring nodig heeft, die door de DCMR wordt afgegeven. Indien er geen geldig rapport beschikbaar is, moet onderzoek worden uitgevoerd. Hier staat een redelijke termijn voor van 8 weken. Deze 8 weken maken deel uit van de genoemde 18 weken’’, schrijft wethouder Bonte aan raadslid Segers-Hoogendoorn, die signalen had gekregen dat er zo slecht gecommuniceerd werd met de aanvragers.

‘’Zo werden wij bijvoorbeeld benaderd door een bewoner die pas een jaar na aanvraag van de laadpaal een bericht kreeg dat de aanvraag vertraagd was omdat op 1,5 meter diepte de grond vervuild zou (kunnen) zijn. Stedin zou op voorhand een ‘schone grond’ verklaring moeten hebben. Vanzelfsprekend kan het niet zo zijn dat een Rotterdammer een jaar moet wachten tot er gecommuniceerd wordt over een vertraging. Een Rotterdammer die klimaatvriendelijk wilt gaan rijden moet deze overstap zo snel mogelijk moeten kunnen maken. Trage processen bij de gemeente mogen hier geen hindernis in zijn’’, vond Segers-Hoogendoorn.

Rotterdam had in oktober 2019 meer dan 3000 laadpalen voor elektrische auto’s in de stad. Binnen 5 jaar is de ambitie dat dit zal groeien tot 10.000 laadpalen.