Rotterdam wil toename zelfdoding jeugd inperken

13 April 2020, 19:07 uur
Algemeen
mainImage
Pixabay
Inzet: raadslid Ingrid van Wifferen (rechts)

Rotterdam gaat zich inzetten om zelfs de kleinste belemmeringen weg te nemen als jongeren in de war zijn en hulp vragen. Het is een reactie op een verontruste brief van het D66-raadslid Van Wifferen, dat kinderen met meerdere psychiatrische diagnoses op zoek naar passende zorg verstrikt raken in een web van aanmeldingen, wachtlijsten, diagnostiek, afwijzingen en verwijzingen. Met zelfmoorden tot gevolg.

De vaak complexe diagnoses vragen om een specialistische behandeling, maar juist door de complexiteit van hun problematiek worden veel jongeren op verschillende plekken in de jeugdzorg geweigerd, omdat er geen passende behandeling geboden kan worden. Ook heeft de overgang naar psychiatrie na het 18e levensjaar vaak een negatieve impact en vinden ouders dat ze niet goed betrokken worden bij behandeling.

Een rampzalige ontdekking vindt Van Wifferen, vooral omdat er in 2017 een verdubbeling van het aantal zelfdodingen onder tieners was gemeld. Nader onderzoek naar de situatie in het gebied van GGD Rotterdam-Rijnmond laat zien dat over de periode 2013-2017 er per 100.000 jongeren in de leeftijd van 10-23, er 2.14 door zelfdoding zijn overleden (cijfers CBS).  

Er worden nu maatregelen genomen. Minister Hugo de Jonge heeft 11,5 miljoen euro beschikbaar gesteld (en structureel 26 miljoen euro) voor het oprichten van 2 regionale expertisecentra. Deze centra zijn bedoeld voor hulp aan kinderen met complexe en weinig voorkomende problematiek, zoals een combinatie van anorexia, autisme, depressie en suïcide risico. Er zullen twee regio’s gezocht worden om deze centra op te zetten. De gemeente Rotterdam is samen met de regio Haaglanden in gesprek om als regio één van deze experticecentra in te richten.

Ook is het nieuwe beleidsplan gericht op preventie. Vooral bij kinderen met een verhoogd risico en verder hechten de Rotterdamse zorgwethouder De Langen en jeugdwethouder Bokhove veel waarde aan de rol van het onderwijs, met name wat betreft de signalering. De mentor en de schoolmaatschappelijk werker spelen hierin een belangrijke rol. De schoolmaatschappelijk werker is de schakel naar het wijkteam, leder wijkteam in de regio Rijnmond heeft een aanspreekpunt voor het onderwijs: een schoolcontactpersoon.