Het kerstpakket, met smacht kijken werknemers er ieder jaar weer naar uit. Ze zijn er in alle soorten en maten, sommigen traditioneel, anderen met iets unieks. De bedrijven Rotterdamse Pakketjes en Rotterdam in a Box zagen wel brood in de kerstpakkettenmarkt. Beiden bieden zij echte Rotterdamse kerstpakketten met producten die (uiteraard) ook uit Rotterdam afkomstig zijn. Maar waarom zou je nu een bedrijf opstarten die inspeelt op één periode van het jaar?
Emile Meijer begon een aantal jaar geleden met zijn compagnon Jarno van den Heuvel Rotterdamse Pakketjes. Wat zij beiden opmerkten is dat een kerstpakket eigenlijk nooit voor iedereen honderd procent goed is. Er zit altijd wel iets in wat iemand niet lust of wat achter in de voorraadkast verdwijnt. Bij zijn toenmalige werkgever kreeg Meijer zelfs eens een Italiaans pakket, terwijl hij niet werkte voor een Italiaans bedrijf. “Wat is de logica daarachter?”, vroeg hij zich af. De eigenaren zagen een grote opkomst in lokale streekproducten. Het bracht hen op het idee om daarmee pakketten samen te stellen. En zo begonnen zij eerst Haagse Pakketjes en breidde later uit met Amsterdamse, Utrechtse en Rotterdamse Pakketjes.
“Ik denk dat Rotterdammers heel trots zijn op het feit dat zij Rotterdammer zijn. Er zijn ook steeds meer toffe initiatieven gekomen, dat maakt je als Rotterdammer trots op je stad. Ik denk dat je dat dan ook wil uitdragen met zo’n kerstpakket,” aldus Meijer. In Rotterdam zien zij een grote interesse voor hun kerstpakketten. De mannen hebben er in de afgelopen jaren dan ook veel concurrentie bij gekregen.
Broers Boris en Tycho Luijten startten in 2017 Rotterdam in a Box op. Ook hen viel de uitgesproken trots van de Rotterdammers op toen zij jaren terug vanuit Brabant naar de havenstad verhuisden. Deze trend hebben ze vervolgens verbonden aan de trend dat er steeds meer lokale producten op de markt kwamen. Boris Luijten: “Als we die ondernemers die zó trots zijn op de stad nu kunnen laten proeven van alle producten die hier lokaal gemaakt worden, dan is dat toch een gouden combinatie”. De broers proberen zich op deze nichemarkt te onderscheiden door hun design en marketing. Ook vertrouwen zij op het verhaal, de kern van het bedrijf. “We wonen in Rotterdam en zijn echt Rotterdams, dus wij kunnen het vanuit het hart verkopen”, aldus Luijten.
Na de kerst
Nu kerst is afgelopen en de meeste kerstpakketten verkocht zijn, gaat het werk ook nog door. Zo zijn ze bij Rotterdamse Pakketjes altijd wel bezig met het kijken naar nieuwe producten. Meijer: “Over het algemeen houd je wel de vinger aan de pols voor wat er allemaal aan de hand is in de stad.” Geschikte producten vinden is echter niet altijd even makkelijk. “Mensen die een kerstpakket of eindejaarsgeschenk bestellen willen natuurlijk allemaal iets unieks, maar het mag ook niks kosten. Wij werken met lokale ondernemers en als ik een chocoladereep, biertje of pot pindakaas inkoop, is dat gewoon een stuk duurder dan wanneer de Sligro ze inkoopt. Op één of andere manier verwachten mensen toch dat ze voor hetzelfde geld dat ze bij de Makro kwijt zouden zijn, een even grote doos met evenveel spullen erin bij ons krijgen. Dat maakt het lastig”, aldus Meijer.
Ook bij Rotterdam in a Box kijken ze vooruit naar het nieuwe kerstseizoen. Zo beginnen ze het nieuwe jaar met een evaluatie van de afgelopen periode en kijken ze naar eventuele nieuwe producten. Ook zij richten zich voorzichtig op de komende jaren. Luijten: “Waar we in het begin achter kwamen is dat dit concept makkelijk te kopiëren is. Wij willen lokale vertegenwoordigers aanstellen die het product en het concept uitrollen. Dat hebben we nu al gedaan in Alkmaar en Amsterdam. Er zijn jongens uit die buurt die het ‘In a Box’ concept voor die steden hebben ingericht”. Belangrijk hierbij is dus weer dat het product uit het hart verkocht kan worden benadrukt Luijten: “daar ben ik echt wel voorstander van”.
Rotterdamse Pakketjes is ook nog niet van plan te stoppen. Hoewel er nog een evaluatie moet plaatsvinden ziet Meijer al nieuwe kansen. “Er zijn nu al een aantal nieuwe dingen bijgekomen in de stad waarvan ik denk, dat zou ik er wel bij willen hebben.”
Broers Boris en Tycho Luijten, oprichters Rotterdam in a Box

Door: Nadia Konijnenburg