Dossiers Jeugd en Gezin Rijnmond niet verspreid

7 July 2020, 18:02 uur
Algemeen
mainImage
Pixabay

Het datalek bij het Centrum Jeugd en Gezin Rijnmond (CJG) heeft geen nadelige gevolgen gehad voor klanten en medewerkers. Er is geen enkel cliëntdossier ingezien. De geruststelling komt van wethouder Bokhove naar aanleiding van de brief van raadslid Mohamed-Hoesein van Denk, die uit de wandelgangen had vernomen dat computercriminelen gegevens van duizenden cliënten hadden kunnen inzien, zoals hun burgerservicenummer, naam en adres.

“Op het moment dat het datalek werd ontdekt, heeft CJG Rijnmond prioriteit gegeven aan het beëindigen van het datalek. Op dat moment is direct een gespecialiseerd bureau ingeschakeld om een onderzoek te doen naar de aard en de omvang van het lek. CJG Rijnmond heeft adquaat gehandeld’’, aldus de wethouder.

‘’Uit het externe onderzoek blijkt dat de desbetreffende phishing e-mail per toeval is (door)gestuurd naar CJG Rijnmond, waardoor er geen sprake was van een gerichte actie. De hacker was dus niet gericht op zoek naar gegevens van klanten van CJG Rijnmond’’. Ze voegt er wel aan toe dat uit het onderzoek blijkt dat de hacker mogelijk emails heeft ingezien. Maar zelfs dat is niet aannemelijk. ‘’In elk geval geen dossier van een cliënt.’’

Alle medewerkers van CJG Rijnmond hebben voor de correcte afhandeling  een security en privacy e-learning aangeboden gekregen. Ook worden de medewerkers met regelmaat gewezen op de wijze waarop een phishing e-mails en andere verdachte e-mails herkend kunnen worden.