Bevoorraders stadscentrum moeten 'dokken'

20 July 2019, 09:41 uur
Algemeen
mainImage
Gemeente Rotterdam
GroenLinks-wethouder Judith Bokhove (in het blauw) speelt een thuiswedstrijd met de presentatie van haar Zero Emissieplan.

De bedrijven die het centrum van Rotterdam bevoorraden met hun zware vrachtvoertuigen moeten de komende jaren diep in de buidel tasten en een nieuw wagenpark bekostigen. De GroenLinkse kant van het stadsbestuur heeft de remmen los gegooid en presenteerde vrijdag het Stappenplan Zero Emissie Stadslogistiek. In 2025 is het de bedoeling dat alle bevoorrading alleen nog maar door uitstootvrije voertuigen wordt gedaan.

Het stadsbestuur wil er de luchtkwaliteit en de bereikbaarheid van de binnenstad mee verbeteren. De logistieke sector wil nu zo snel mogelijk weten welk gebied Rotterdam voor ogen heeft waar vanaf 2025 de zero emissie zone geldt. Transportondernemers, die de dure transitie kunnen betalen, kunnen zich op die manier op hun businessmodel voorbereiden.

Volgens een recent onderzoek van TNO is een Zero Emissie-zone voor stadslogistiek een van de meest effectieve maatregelen om als stad de CO2-uitstoot binnen de sector mobiliteit te verminderen. In deze zone wordt het aantal ritten gereduceerd, bijvoorbeeld door het gebruik van een hub, en de ritten worden alleen door volledig emissievrije voertuigen uitgevoerd. Rotterdam sluit zich hiervoor aan bij het landelijke Klimaatakkoord.